onsdag, mars 25, 2009

- våffeldagen

Idag är det våffeldagen och såklart gräddades det våfflor här hemma till kvällsmat. Våfflorna avnjöts med sylt och slagen grädde.
Med anledning av att det är våffeldagen idag, kan jag inte låta bli att berätta en liten anekdot ur min lintotts liv tillsammans med en stressande mamma som vill räcka till för sin dotter och då både till höger och vänster, helt enkelt vara en modern singelmamma som kan trolla med knäna!
Händelsen som jag ska berätta om inträffade på den tiden då min lilla lintott gick i simskola och hon kan väl ha varit fyra-fem år och jag läste på högskolan. Jag hade vid denna tidpunkt inte råd att ha bil utan vi var tvungna att ta bussen till simskolan, vilket tog ungefär en kvart och därefter följde en promenad på cirka 10 minuter innan vi var framme vid badhuset där simträningen ägde rum. Efter att jag hade hämtat min lintott på dagis vid fyra, halv fem tiden den där dagen, så berättade hon för mig att det faktiskt var våffeldagen, för det hade de sagt på dagis (så det så) och hon ville därför ha våfflor till middag. Jag försökte förklara för henne att det nog inte fanns tid att grädda våfflor på kvällen eftersom det var simskoledag och vi skulle komma hem lite sent. Med anledning av den förestående simträningen så var vi tvungna att snabbt packa ihop simgrejorna, för att sedan ge oss iväg till simskolan som började klockan halv sex. Lintott fortsatte med att vara tydlig med att hon ändå ville ha våfflor på kvällen då vi åter var hemma igen.
Simundervisning, som varade i tre kvart samt efterföljande dusch avklarades och vi tog bussen hem igen. Under bussresan fortsatte min lintott att tjata om våfflor. Så, för att glädja henne, när vi hade hoppat av bussen på Värnhem tog vi en runda inom på Hemköp och inhandlade våffelsmetspulver och vaniljglass. Väl hemkomna gräddades våfflor som lintott mumsade i sig med stort leende på läpparna. När klockan var åtta låg lintott sussandes i sin säng nöjd med att ha fått både vattenlek och våfflor på en och samma dag.
Och? Varför var detta då något speciellt att berätta, kanske ni undrar? Jo, grejen är att inom loppet av ca 3 timmar åkte vi buss, promenerade till badhus, bytte om till simkläder, simtränade, duschade, klädde på oss, promenerade till busshållsplats, tog buss hem, handlade på Hemköp, kom hem, gräddade våfflor, smaskade i oss våfflor, genomgick nattningsrutiner som omklädning till pyjamas och borstning av tänder och slutligen läste saga innan John Blund kom och kastade sömnpulver omkring sig! Att klara av allt detta inom loppeta av tre timmar anser jag vara en bedrift och något som alla ensamföräldrar trollar med att klara av, bara för att vi vill att våra barn ska få möjlighet att uppleva samma saker som barn som lever med två föräldrar. Vi vill inte att våra barn ska behöva försaka något och därför slår vi knut på oss själva och gör allt för att räcka till och agerar som om vi vore två föräldrar i en kropp även om vi bara är en förälder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar