torsdag, mars 19, 2009

- entré gör entré

Mitt närområde, Värnhem, blev idag hippt och oerhört välbesökt. Idag invigdes Malmö stads senaste tillskott av nybygge och denna gång var det ett gigantiskt köpcentra som ligger endast ett stenkast från mig. Detta nya stora mammons tempel har förärats med namnet Entré antagligen för att anspela på att det är beläget vid en av infarterna till Malmö centrum. Enligt artikel i sydsvenskan så ska det ha varit upp mot 50 000 människor som besökte Entré på invigningsdagen.
Jag hade ingen möjlighet att vara där vid själva invigningen på förmiddagen, eftersom jag har ett arbete att utföra. Men det förefaller vara en massa människor som antingen inte har jobb eller studier att bedriva om man tittar på det filmklipp från insläppet klockan tio som finns att se på Sydsvenskans nätsida. Gud vilken tjurrusning det föreföll ha varit! Eller som min dotter spontant kommenterade filmklippet, "mamma, det är ju precis som ett konsertinsläpp!". Helt hysteriskt! Tur att jag har ett jobb så jag slapp dras med i att man "måste" vara där när invigningen sker! Dragplåstret för att inviga härligheten var Carolina Gynning och kanske har hennes namn dragit några personer extra.
På kvällen då min arbetsdag var förbi knatade jag och lintotten bort för att ta oss en titt. Nja, lintotten hade ju redan varit där på eftermiddagen med sina kompisar så kvällsbesöket var ju mest för min skull. Och visst är köpcentrat imponerande med massor av affärer, det sägs vara över 70 butiker, biograf med fem salonger, bowlinghall, lekland, kaféer, food court med många olika restauranger, ett fitness center och i källarplan ett parkeringsgarage med 950 p-platser! Det fanns en del nya butiker som jag inte har sett tidigare i såna här köpcentra. Det är ju lite roligare med ett mer blandat utbud av kläder och skor än enbart de stora kedjebutikerna som exempelvis H&M, Lindex och Din Sko. Jag är framförallt väldigt glad över att från och med nu slippa "transportera" mig någonstans för att göra klädinköp, nu har jag allt jag kan tänkas behöva på kort gångavstånd. Kanske kommer jag även att gå och se fler filmer på bio nu när närheten innebär ett spontanbeslut om att se en film eller inte.
Allt är nytt och fräscht, såklart. Byggnaden är som en stor koloss men ändå vacker på sitt sätt med alla sina fönster och glasväggar, vilket gör att det är ljust och luftigt inomhus.
Lintotten och jag vandrade omkring och trängdes med alla andra tusentals människor på Entré under två timmar på kvällen. Affärerna finns på plan ett och två och vi gick in och ut ur butiker och i vissa kom vi ut med en ny påse i handen. Vi avslutade besöket, som bevisligen mynnade ut i en shoppingrunda, med att åka upp till tredje våningen där alla restaurangerna (och även bio) finns och intog kvällens middag. Fanns liksom ingen tid eller ork att ställa mig och laga middag hemma, klockan var då trots allt åtta!!


Tillägg den 20 mars
Kan inte låta bli att bjuda på Claes Fürstenbergs roliga krönika "Tjuvlyssnat på Entré" från dagens sydsvenskan.se. Två av dessa "tjuvlyssningar" som nämns i krönikan måste jag bara ta med här och nu i min blogg. Läs och skratta! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar