lördag, mars 28, 2009

- earth hour

Idag, lördag 28 mars 2009, över hela världen med tidszonsanpassning, äger Earth Hour, rum. Det är en klimatmanifestation som arrangeras av WWF, Världsnaturfonden. I Sverige sker detta klockan 20.30 ikväll. Manifestationen går ut på att privatpersoner, företag, kommuner, ja, helt enkelt alla som vill delta, väljer att strypa så mycket som möjligt av sin förbrukning av el under en hel timme. Syfte som finns att läsa på WWF:s hemsida är att:
.... uppmärksamma och skapa engagemang kring klimatfrågan och att skicka en stark signal till världens beslutsfattare att de ska förhandla fram ett rättvist och kraftfullt avtal vid FNs klimatförhandlingar i Köpenhamn i december 2009 under det svenska EU-ordförandeskapet. Ju fler som deltar i Earth Hour och släcker ljuset, desto starkare blir symbolhandlingen.
Lintott och jag kommer givetvis att delta i manifestationen och kommer under den timmen ikväll att mysa med levande ljus tända och spela ett traditionellt spel istället för att titta på TV eller spela datorspel.
Såklart skriver sydsvenskan och de andra nättidningarna om kvällens manifestation så det är bara att surfa till dem för att läsa mer om vad de skriver. Jag kan ju nämna att Malmö är en av de städer i Sverige som kommer att delta genom att släcka ned på Gustav Adolfs torg och Hyllie vattentorn under Earth Hour. Enligt ett filmklipp på sydsvenskan.se är Malmö en av 79 städer i Sverige som deltar.
För många år sedan då min lintott var bra mycket yngre än idag, arrangerades en liknande manifestation, men jag vill minnas att den var mer nationell. Oavsett vad så inträffade detta då vi bodde på en annan adress än idag. Där vi bodde då satt jag med i den bostadsrättsföreningens styrelse. Manifestationen ägde rum samma kväll som vi skulle ha styrelsemöte och precis vid den tid som mötet hölls. Min lilla lintott, liten som hon var, fick alltid följa med på styrelsemötena och denna kväll lyckades hon med bedriften att "tvinga" oss vuxna att genomföra vårt möte i ljuset från stearinljus. Innan mötet hade hon packat ner stearinljus in sin lilla väska tillsammans med kritor och annat som hon brukade ha med sig för att ha något att göra. Dessa stearinljus plockade hon fram samtidigt som hon berättade varför vi skulle ha levande ljus. Givetvis fick hon oss vuxna att släcka allt eltörstande ljus och istället tända hennes medhavda stearinljus. Tänk att min lilla lintott redan som liten stod upp för saker och ting och var precis lika påstridig som idag! Hon gör mig stolt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar