lördag, mars 21, 2009

- folkvandring

Dagen började med att jag konstaterade att det saknades både mjölk och bröd hemma i kökets vrår. Jag samlade mig därför och knatade iväg till Hemköp strax efter tio. Det hör till saken att Hemköp är beläget där det alltid har varit här vid Värnhem och ingår idag i det nya Entré.
Som sagt, jag beger mig av i godan ro för att inhandla dessa små varor. Men hoppla och oj, vad jag blev förvånad! Jag möttes av världens folkvandring till det nya köpcentrat. Folk strömmade till från alla håll och kanter! Men hallå! Har människor inget bättre för sig strax efter tio en lördag? I mitt närområde brukar man vanligtvis inte stöta på allt för många människor vid denna tid en lördag. Men idag var alla på benen och skulle visst invadera Entré. Och det var inte bara folk till fots som var på väg dit, det var kö av bilar som ville köra ner i det gigantiska garaget under jord.
Jag hastade snabbt fram och kryssade mellan långsamtgående människor i gången fram till Hemköps entré. Väl där, i vad jag trodde Hemköps lugna vrår, möttes jag av massor av människor även där. Men, det brukar ju alltid annars vara så lugnt och skönt att handla på Hemköp! Suck!
Just nu vill jag inte ha något stort köpcentra här vid Värnhem! Jag vill ha tillbaka mitt gamla vanliga Värnhem med lugn och ro. Bort med allt folk som inte hör hemma här! Ni har väl egna bostadsområden att vara i, egna affärer att handla i? Jag kan bara hoppas att när nyhetens behag har lagt sig så kommer lugnet att utbreda sig här igen över Värnhem. Jag kommer nog framöver att försöka att handla inne på Entré om vardagarna, då kanske inte så många "utomsocknes" kommer att vara där.
Däremot gjorde jag en glädjande upptäckt då jag gick in bakvägen till Hemköp. I gången i riktning mot Hemköp finns ett Waynes Coffee och jag kunde konstatera att de med all säkerhet kommer att ha en uteservering på det nya lilla torget, som har anlagts mot Pilgatan till. Varför skulle detta vara extra kul? Nja, det roliga är ju inte att det finns Waynes Coffee, utan att det finns ett kafé som sådant, med tillhörande uteservering. För just detta pratade min väninna L och jag en dag om, att det vi saknar här runt Värnhem, är ett riktigt bra fik med en härlig uteservering. Och så sim-sa-la-bim, med Entré fick vi vår önskan uppfylld! Vi hade i och för sig Starbucks i tankarna, men Waynes Coffee går lika bra. Så länge det inte är Espresso House, vilket Malmö förefaller vara nerlusat av. Med anledning av tillkomsten av kafé med uteservering, så får jag väl ge mig angående min nuvarande uppfattning om det "nya" Värnhem. Det är både trevligt och bra att vi fick det där Entré här, trots alla människor som invaderar mina domäner för tillfället. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar