tisdag, mars 17, 2009

- springa med RunKeeper

Idag när jag tog min vanliga tisdagsspringrunda valde jag som omväxling att springa en slinga som är med förhållandevis mjukt underlag. Största anledningen till att jag valde denna slinga först denna tisdag är att det nu äntligen börjar ljusna om kvällarna. Det är inte möjligt att springa där då det är mörkt, för där är verkligen kolmörkt och det känns lite ödsligt och läskigt att springa där själv. Jo 1,3 km är med elljusspår, men jag tycker inte att det är så kul att springa samma runda flera varv för att uppnå en hyfsad lång sträcka.
Jag passade även på att prova en ny app till iPhone:en som jag egentligen haft jättelänge utan att testa. App:en heter RunKeeper och med hjälp av gps håller den reda på min exakta geografiska position och mäter den sträcka som man springer. Egentligen är jag lite sur över att det ännu inte finns stöd för Nike+ i iPhone:en då det numera finns det för den senaste iTouch:en. Blä!
Jag måste säga att jag blev förvånad över att RunKeeper fungerade så bra som det gjorde. Sedan tidigare har jag skapat ett konto hos runkeeper.com och när jag hade sprungit färdigt var det bara att via min iPhone att ladda upp springdatan till mitt konto. När man börjar springa är det bara att trycka på start-knappen och därefter låsa "framsidan" så att man inte av misstag lyckas stänga ner progammet. Givetvis kan man använda iPod spelaren under hela träningspasset. Om man blir tvungen att stanna upp kan man välja att pausa RunKeeper för att sedan återuppta "inspelningen" genom att trycka på resume-knappen. När springpasset är över är det bara att avsluta och all springdata laddas upp till ens konto. Man kan sedan logga in på sitt konto och få lite mer detaljerad information än vad som ges innanför gränssnittet i iPhone. Då man väl är inloggad får man uppgifter om kaloriförbrukning men även graf över hela den avverkade springsträckan med egen hastighet men även terrängens höjdskillnader. Intressant!
Jag måste säga att det är verkligen en bra app i avsaknad av stöd för Nike+ i iPhone. Fast, såklart, jag kommer ändå att fortsätta att ha min iPod med mig med Nike+ för att kunna delta i pågående utmaningen "Men vs women" på nike.com.
Jag kan helt klart varmt rekommendera RunKeeper till alla er som vill ha koll på er löpträning men inte har iPod med Nike+. RunKeeper finns som en gratisvariant (Free) att ladda ner från iTunes Store i App Store, kolla under Free App. Man får en del reklam på köpet då, men det går att stå ut med, eftersom varianten (Pro) som man kan köpa kostar hela 75 kronor. Jag använder gratisvarianten och den räcker långt. Ska erkänna att jag inte har undersökt om man får något mer än just avsaknad av reklam i den variant som man får betala för.

RunKeeper i iPhone med dagens springdata

All data från dagens springrunda som visas då man loggat in på runkeeper.com

Visning av sträckningen av rundan samt min hastighet samt terrängens höjdskillnad i nedre bilden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar