torsdag, mars 05, 2009

- studiedag

Idag har jag suttit hemma och arbetat eftersom det har varit studiedag i min dotters skola. Alltså, det här ordet studiedag, visst är det ett konstigt ord. Speciellt om man betänker ur vilket perspektiv man ser på det. För om man ur ett elevperspektiv tänker på ordet ger det ju fel budskap om ordets innebörd. Studiedag förefaller betyda ”dag för studier” men eleverna är ju faktiskt befriade från undervisning denna dag. Hmmm….
Jag minns att jag redan som barn funderade på detta underliga ord och därför kunde jag inte låta bli att fråga min dotter hur hon såg på det här ordet ”studiedag”. Inte blev jag förvånad då hon uppfattade det på samma sätt som jag gjorde som barn, ledig från studier med ändå heter det studiedag.
Nu när jag är vuxen har jag förstått att det är lärarna som ska ägna sig åt möten och fortbildning, dvs studier. Snacka om att man i skolans värld i detta avseende inte har eleverna i fokus. Man får ju verkligen hoppas att det inte är representativt för skolvärlden. Jag kan tycka att man genast ska döpa om ordet ”studiedag” till ”skolfridag”. Då kommer ordet att få en mer logisk innebörd, en dag man inte är skolan, ungefär som en lördag eller söndag, de är skolfria, men inte lovdagar.
Så slut upp systrar och bröder, tåga ut på gator och torg och kräv en namnändring på denna dåligt döpta dag så att man i skolans värld har eleverna i fokus och inte lärarna. Låt ordet "studiedag" försvinna och låt den dag då lärare ska ägna sig åt studier istället får heta "skolfridag". Då kommer äntligen alla elever att förstå att det inte är en dag som de ska behöva ägna sig åt studier utan de kan utan dåligt samvete få ta det lugnt och chilla! Vilket min lilla lintott gjorde idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar