söndag, mars 15, 2009

- i just hate cleaning!

Igår blev bilen ren och idag gjorde jag ett tappert försök med att även göra mitt hem rent. Men som vanligt när det kommer till att städa så är det liksom kört.
I just hate
allt vad städning heter! Hur jag än försöker anamma en positiv inställning till att dammsuga, damma och torka golv, så fungerar det inte. Trots att jag anstränger mig så förändras inte min inställning till städning. Då det är ostädat hemma hos mig så skyller jag oftast på att jag inte har tid över för att ha ett "shining" hem. Men egentligen stämmer det ju inte riktigt, eftersom allt är ju en fråga om prioritering. Och städning ligger väldigt långt ner på min prioriteringslista, det ligger snarare på "måste-listan". Jag håller fullkomligt med om att "A clean house is a sign of wasted life"!
Hade det inte varit så att man i efterhand ska ansöka om pengar för hushållsnära tjänster så hade jag för länge sedan anlitat någon till att städa mitt hem. Att jag är beredd att betala någon att städa mitt hem ger kanske andra en uppfattning i vilken stor utsträckning jag bara precis hatar städning. Men det där med skatteblanketter och sånt kan jag gärna vara utan. Fast så fort jag får nys om att "hushållsnära-tjänster-företagen" erbjuder städtjänster som redan är "netto", dvs att jag som köpare slipper ansöka om avdrag, det är redan avdraget på priset, ja då ska jag verkligen börja undersöka om det finns ett prisvärt företag för min plånbok.
Jag har inga betänkligheter runt att låta någon som är proffs på att städa få komma hem till mig och göra detta. Varför skulle det vara mer "fult" att städa hemma hos någon än att lämna in bilen för städning hos en firma? Vad jag kan se så är det väldigt populärt, ja, att lämna bilen till städning. Det ligger en sådan firma i min närhet och de har alltid fullt upp att göra. Så, vad är problemet? Vad är skillnaden mellan att städa ett hem och städa en bil? Jag ser ingen skillnad. Om jag nu är så fullkomligt urusel på att städa, vilket jag faktiskt är, plus att jag har absolut inget intresse av att göra det heller, varför skulle det då vara fult att köpa denna tjänst av någon som är proffs? Jag är exempelvis inte duktig på bilmotorer och annat tekniskt runt bilar och lagar därför inte eventuella fel som uppstår på bilen, självklart så köper jag denna tjänst.
Undrar varför det har uppkommit en debatt om att det på något sätt skulle vara fult att anlita städhjälp? Om det nu finns personer som är proffs på att städa och som tycker att det är något de skulle kunna tjäna pengar på, så "why not"? Inte skulle jag se på denna person som "mindre värd" eller den är en form av piga. Personen i fråga levererar en tjänst som jag är i behov av och skulle därför ha samma "status" som alla andra jag köper tjänster av. Varken mer eller mindre. Städhjälp är väl att jämställa med hantverkare av alla dess slag. Kranar droppar och jag anlitar en rörläggare. Elen strular och jag anlitar en elektriker. Det finns behov av att tapetsera om och jag anlitar en målare. Huset är ostädat och jag anlitar en städhjälp..... Eller? Var finns skillnaden mellan dessa olika tjänster? Är det någon skillnad? Nej, definitivt inte i mina ögon, eftersom det är professionella utövare som levererar tjänster till oss som inte kan. Inte bara för att vi inte vill göra det själva, utan för att vi inte är kunniga och proffsiga nog att göra det själva. Och jag tillhör gruppen som är fullkomligt inkompetent vad det gäller att städa och behöver därför hjälp av ett proffs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar