onsdag, mars 18, 2009

- iPhone 3.0 nyheter

Igår hölls en förhandspresentation av iPhone:s kommande version 3.0 som antagligen kommer till sommaren och uppdateringen kommer att vara gratis för alla som har iPhone 3G. Det lär komma mer än 100 nya funktioner som förhoppningsvis ska glädja oss alla innehavare av iPhone.
En funktion som jag verkligen kommer att glädjas över är att det ska bli möjligt att skicka och ta emot mms. Äntligen! Förstår inte vad problemet var!? Ytterligare en funktion som jag har saknat är "klipp-och-klistra", något som jag använde flitigt speciellt i mina tidigare Nokia telefoner.
Jag har förtvivlat sökt efter stöd för Nike+ som jag använder då jag är ute och springer. Men, nej, inte ett ord har jag funnit! Hmm... lite dumt! Det borde finnas stöd för detta med tanke på att senaste versionen av iTouch har ju det. För mig är det lite klumpigt att både ta med mig min iPod för Nike+ och ta med min iPhone för att min dotter ska kunna nå mig om hon behöver ringa mig.


Här listar jag några av alla de 100 nya funktionerna som kommer med 3.0:
  • klipp och klistra funktion
  • stöd för mms
  • skapa röstanteckningar
  • bättre tangentbord, i svensk version egna tecken för å, ä, ö
  • vidarebefodran av sms
  • p2p via bonjour
  • använda trådlösa bluetooth-hörlurar
  • "riktig" push
  • använda iPhone som en riktig navigator
  • kunna använda iPhone som modem
Men de som hade hoppats på att den nya mjukvaran skulle göra det möjligt att spela in video kan emellertid känna sig något besvikna och likaså de som hade hoppats på Flashstöd.


För dig som vill läsa mer om 3.0 har jag samlat några artiklar här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar