lördag, mars 28, 2009

- sommartid

Sista lördagen i mars betyder att vi i natt går över till sommartid, vilket i sin tur gör att vi måste flytta fram klockan en timme. Antingen gör vi detta innan vi går och lägger oss ikväll eller när vi vaknar imorgon bitti. Det kan annars skapa så besvärliga situationer om man bestämmer sig för att befinna sig kvar i vintertid, då resten av det svenska samhället (och europeiska) har en annan klocktid. Det kan ju betyda att man inte kommer till möten som man har bokat vid rätt tid och i värsta fall missar dem helt och hållet! Kanske inte så bra, med tanke på att vi inte går tillbaka till vintertid, (eller så kallad normaltid) igen förrän den 25 oktober.
Det sägs att omställningen från vintertid till sommartid kan påverka oss människor i så pass stor utsträckning att vi får en störd dygnsrytm som kan leda till sömnstörningar, stress, nedsatt arbetseffektivitet och i värsta fall en ökning av antalet trafikolyckor och olycksfall i hemmet. I varje fall om man ska luta sig mot en nyligen utförd och publicerad studie som har utförts av forskare vid Folkhälsoinstitutet i Helsingfors i Finland (sedan 1 januari 2009 Institutet för Hälsa och Välfärd).
.... undersöktes dygnsrytmen hos friska försökspersoner en vecka före och en vecka efter övergången till sommartid. Undersökningen genomfördes med samma försökspersoner år 2005 och 2006. Undersökningen visade att försökspersonernas dygnsrytm blev mindre stabil och att de uppvisade betydligt (37 %) mera fysisk aktivitet under natten än före övergången till sommartid. Hög fysisk aktivitet under natten innebär att sömnen blir ytlig och fragmenterad. Sömnkvaliteten blir lidande och man känner sig trött på dagen, vilket inverkar negativt på humöret och motivationen.
Forskarna kunde visa på att övergången till sommartid innebar en större störning av dygnsrytmen för kvällspigga än för morgonpigga.
Hmmm... undrar vad det innebär för oss som både är kvällspigga och morgonpigga eller varken morgon- eller kvällspigga. Vilket jag kan tycka att jag är, ja en mix alltså, det beror liksom på... Ibland är jag inne i period då jag är lika pigg på morgonen som på kvällen och sen kommer en period då jag upplever det som om jag är konstant och kroniskt trött dagligen, oavsett tid på dygnet. Som om jag vandrar omkring i ett sömnigt vakuum! Så frågan är då, vad får sommartidsomställningen för konsekvens för en sån som mig?? Kanske inte en fråga att gräva ner sig allt för djupt i, det är liksom bara att gilla läget, oavsett vad. Sommartid och vintertid är med all säkerhet här för att stanna nu efter att ha varit en företeelse för oss svenskar de senaste 29 åren.
Dagen till ära bjuder jag gärna på ett musikklipp med Gyllene Tider och deras Sommartider. Mmmm... den där låten plockar fram många ljuva sommarminnen från tonårstiden....
...nja, även lite mindre roliga minnen, hjärtat krossas så lätt i tonåren! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar