lördag, mars 07, 2009

- mållös och ledsen

bild från sydsvenskan.se
Jag blir både ledsen och mållös då jag ser bilder och videoklipp från dagens händelser i Malmö. För er som inte vet (vilket måste vara ett fåtal) pågår en Davis Cup match i Baltiska hallen i Malmö mellan Sverige och Israel denna helg. Och med anledning av de tragiska striderna mellan Israel och Hamas i Gaza är det många som anser att man inte skulle låta matchen spelas, att man borde bojkotta Israel.
Malmö stads fritidsnämnd tog beslutet att låta matchen få spelas men då utan publik. Jag har lite svårt med det här att blanda sport och politik. Vem vet om de israeliska spelarna sympatiserar med vad den israeliska staten gör? Och varför ska ett antal tennisspelare få bära hundhuvudet för vad en stat gör? Om vi nu ska bojkotta Israel, ja, då borde vi inte heller ha tillåtit OS i Bejing i somras! Förstår inte varför vissa stater ska få "komma undan", men inte andra. Bara för att jag tycker som jag gör runt sport och politik så sympatiserar jag definitivt inte med vad Israel gjorde mot palestinierna på Gazaremsan. Händelsen är förkastlig och hemsk! Att låta så många människoliv, och då vad jag har förstått ett stort antal barn, gå till spillo vilket jag saknar ord för att tala om.
Tillbaka till dagens händelser i Malmö. Eftersom tennismatchen trots allt skulle gå av stapeln, dock publiklös, hade ett antal människor organiserat sig och beslutat sig för att demonstrera. Namntunga personer som Lars Ohly och Per Garthon var med i demonstrationståget som avgick från Gustaf Adolfs Torg och skulle tåga fram till stadionområdet där Baltiska hallen finns. Men någonstans på vägen så var det någonting som spårade ur. Av någon anledning dyker det alltid upp ett antal rötägg som bara går med i demonstrationståg för att det ger dem en anledning att få bråka med polisen. Ett tillfälle som de ger sig själva bara för att få attackera poliserna som är där för att övervaka att demonstration går lugnt till väga och att de demonstrerande personerna kommer fram så som de har ansökt om.
Här på sydsvenskan.se kan du se en videofilm som visar på hur illa dessa personer uppför sig. Vad jag kan se har deras agerande inget med att demonstrera för palestiniernas rätt och deras kamp mot Israel och rätten till ett eget land. Det ser bara ut som om de vill bråka och gå till attack mot polisen.
Medan jag tittar på videoklippet poppar en mängd olika frågor upp i min hjärna.... - har inte dessa ungdomar mammor och pappor? - skulle deras föräldrar tycka att deras barn är föredömliga? - finns det inte bättre sätt att bli av med överskottsenergi på? - varför allt detta hat mot polisen och i förlängningen det samhälle de lever i? - tror de själv att att man kan ta sakfrågan på allvar då de uppför sig så här, deras attacker överskuggar andemeningen med demonstrationen - förstår de inte att deras uppförande flyttar fokus från önskan om att skapa ett drägligt liv för palestinierna i Gaza - förstår inte dessa ungdomar att polisen finns som en förlängd arm för de samhälle vi lever i? - förstår de inte att polsens uppgift är att upprätthålla lag och ordning? - att polsens ska ta bort störande element från gator och torg, men låta "städade" demonstrationståg få lov att ta sig fram - vad är det de vill säga med sitt agerande? - vad vill de egentligen? - vet de det själva.......
Usch, jag mår illa! Jag blir ledsen! Varför göra fel då man kan göra rätt!? Jag har inga ord, som sagt jag blir mållös. Detta är från min stad! Detta hände idag! Vem ger dem rätten att våldföra sig på det viset i min stad? Att titta på det där videoklippet lämnar bara ett stort "varför?" efter sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar