lördag, april 04, 2009

- fönsterglans och vinterdäck av

Dagen började med en rivstart! Som vanligt travade jag efter mitt uppvaknande in i köket för att laga kaffe. Jag möttes då av några tappra solstrålar som kämpade sig igenom det oerhört smutsiga köksfönstret. Uhä! Snabbt fixades det kaffe för att sedan plocka fram de saker som behövs för att putsa fönster. Jag är den där typen som putsar fönster på traditionellt gammaldags tantsätt, dvs med tidningspapper och fönsterputsmedel. Än så länge är jag inte så modern så att jag klarar av det där med skrapa. Av bara farten blev fönstret i lintottens rum även putsat, men där fick det allt vara nog, resterande fönster i lägenheten får tas vid annat tillfälle.
Jag trodde då efter att ha putsat fönster att jag hade utfört dagens prestation, men "no". Min kära pappa ringde på eftermiddagen och menade på att nu var det dags att byta till sommardäck på min bil. Okej, okej.. inte mycket att säga emot, det lär ju inte komma mer snö denna sidan sommaren. Det gäller för mig att vara "på" då min pappa erbjuder sig att hjälpa mig att byta däcken. Och i ärlighetens namn så bör jag ju erkänna att det var jag som frågade pappa här om dagen om vi inte skulle byta däck på min bil nån dag.
Med tanke på dagens uppgifter, av helt olika karaktär, kan jag inte låta bli att ta upp detta med att vara singel, för då står det på schemat att både klara av hushållsbestyr och att ta hand om bilen. Här finns inga möjligheter att fördela arbetet mellan två parter. Inga könsbundna arbetsuppgifter inte, utan här ska allt göras av mig, oavsett om jag vill eller inte, oavsett om jag är duktig på det eller inte. Det är bara att göra det, annars blir det inte gjort. Men såklart, en fördel finns det att vara ensam, det finns ingen part att tjata på och "bråka med" om att vissa saker måste bli genomförda så därför ödslar jag inte energi på fel sätt, utan all energi kan jag lägga på att få saker gjorda istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar