måndag, november 03, 2008

- intressant iakttagelse på möte med män

Idag satt jag som ensam kvinna på ett möte med fem män och jag vet inte hur många gånger jag undrade varför de pratade om nästan banala saker som om det vore det mest avancerade som man överhuvudtaget kan tänka sig tekniskt sätt. Jag tappade tråden stundtals och blev helt enkelt mer fascinerad över hur de uttryckte sig än vad de uttryckte. Det blev ibland viktigare för dem att använda "rätt" ord istället för att uttrycka sig lätt så att alla förstod.
Kunde inte låta bli att undra varför inte män bara kan benämna saker för vad det verkligen är och inte använda en massa "svåra" omskrivningsord. Undrar om de gör detta för att impa på varandra eller för att förefalla bättre än det andra, dvs en form av "tupp-beteende". Exempelvis så användes ordet "migrera ett bildarkiv" om att gå från en programversion för en bildarkivlösning till en annan... jag hade ju bara uttryckt det som om att man uppgradera programvaran... Visst finns det ett antal saker att ha i åtanke... men "migrera"... suck!
Det slängdes också med ett antal förkortningar som givetvis inte förklarades utan den/de som inte var invigd i förkortningens betydelse visste då inte funktionen eller innebörden. Och givetvis vågade ingen av männen fråga eller undra, för vem vill bevisa sin okunskap?! Trots att de senare i pauser alltid framgår att det fanns minst en person som inte förstod, utan lite försynt frågar sin närmaste kollega/förtrogne vad som egentligen menades...

Det är ungefär som det där med GPS:er... Vem är det som äger eller köper GPS:er? Män, såklart! De flesta män i min bekantskapskrets äger en GPS. Som en parentes kan jag nämna att även jag har en, men den har jag bara till låns, eftersom den tilllhör egentligen min pappa. Men den som jag har, var i hans ögon inte tillräckligt rolig, så han var tvungen att köpa en bättre sort med fler finesser! Vad jag vet så är jag den enda kvinna som jag känner (!) som innehar en GPS. Och jag erkänner att jag har haft stor nytta av den.
Tillbaka till ämnet... så, varför är detta då en typisk teknisk manspryl och vad har en GPS med mitt inledande tema att göra? Jo, män vill aldrig bli av någon annan avslöjade med eller avslöja sig själv med att de inte kan, eller kan mindre än någon annan man. Män vill inte behöva fråga om vägen, för de kan verkligen köra bil och de kan vägen till den plats de ska utan att köra fel! Män kör helt aldrig enkelt fel!? Gud, vad pinsamt om man kör fel alltså och ovanpå det måste fråga om vägen! :-) Men sånt händer inte nu när män har GPS:er. Så, vad skönt att dessa små tekniska prylar finns så att en man slipper hamna i denna penibla situation att inte veta vägen! Bli blottad i sin okunskap!!
Så slutsatsen är att män vill att det ska vara enkelt att hitta till en plats då de kör bil men att det ska vara svårt att förklara något då de sitter i möte. Allt för att ingen ska kunna bli avslöjad med att inte vara kunnig tillräckligt! Vilken paradox, någonstans! Eller är det som kan benämnas som manligt spel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar