fredag, november 28, 2008

- jag, min iPhone & iTunes rockar

Jag är fortfarande väldigt nöjd med min iPhone. Något som jag inte tidigare brukade syssla med då jag hade andra typer av mobiler var att hämta ner program, spel och sånt, eftersom det oftast är så omständligt. Men med en iPhone är det löjligt enkelt ju. Bara att ansluta telefonen till mac:en, iTunes öppnas och där finns alla dessa små "app" tillgängliga att ladda iPhone:en med. Och en hel del är gratis och visst en del av dessa gratisprogram är ju inte mycket att ha. Men jag lever efter devisen att gratis alltid är godast och har därför snokat fram en del vettiga gratisprogram som jag har laddat min iPhone med. Det är en hel del spel, alltid bra att ha för att fördriva tiden med ibland. Exempelvis tycker jag att det är väldigt avkopplande att lösa Sudoku och även lägga patiens.
Men jag har faktiskt även hittat en antal nyttoprogram. I mitt egenhändigt skapade collage här ovanför ses en del av alla de program som min iPhone numera är utrustad med. (ja, jag vet, collaget är inte alls så proffsigt som när min dotter gör det!) Två av programmen har jag faktiskt köpt för en billig peng. Programmen kostar allt från 1 dollar och uppåt och de flesta ligger mellan 7 och 50 spänn per styck. Programmen jag köpte heter Fast Notes och Shopping List och kostade inte mer än 7 kronor styck. Just Shopping List är jag såååå nöjd med! ;-) Det är helt enkelt en digital inköpslista, vilket passar mig utmärkt, för då har jag alltid min "handlelista" med mig, plus att så fort något tar slut i skåpen kan jag skriva in det i min lista. Inte heller att förringa, så har jag ju ofta min babblande dotter med mig i affären, som då skapar kaos i min hjärna, vilket i sin tur leder till att jag har svårt att komma ihåg vad som behöver handlas, och den där "analoga" inköpslistan ligger ju såklart kvar där hemma på köksbordet. Men så ser inte mitt liv ut längre! :-)
I programmet finns från början ett antal varor att välja mellan, men givetvis går det att lägga till egna. Se på bilden här till ovanför så ser du hur jag menar. Såklart är programmet på svenska, även om bilderna här är på engelska. Men hela detta förfarande är så smidigt! Jag är så nöjd! Jippie! Äntligen ska jag kanske få ordning på alla varor som plötsligt bara är slut och kan inte av någon anledning kommas ihåg att inhandlas på nytt! Vissa saker är ju sällan-köp-varor, exempelvis maskindiskmedel, och det är bara så svårt att komma ihåg att det måste inhandlas. Men nu är det busenkelt, för nu skriver jag ju bara in det på min lista redan när det börjar ta slut, inte när det är slut. Bra va´?
Efter att i förra veckan ha kollat på SVT-Morgonprogram när de hade ett inslag om hur man snabbt och enkelt kan köpa musik via exempelvis iTunes, så bestämde jag mig förra helgen för att verkligen kolla upp detta. Också en av anledningarna till att jag proppade iPhone:en full med program. Så nu har jag kommit till den insikten att det är ju faktiskt busenkelt att köpa musik från iTunes plus att det är ju billigare oxå, än att köpa i traditionell affär. Visst, jag får inget tjusigt fodral och så, men behöver man det egentligen? Viktigast är ju trots allt innehållet, dvs musiken. Jag är förhållandevis dålig på att köpa musik och det beror mest på att jag aldrig kommer på vad jag skulle vilja köpa för musik, då jag äntligen stiger in i en musikaffär. Då får jag nästan panik, det finns ju så mycket att välja på som bara anfaller mig, så jag får helt enkelt beslutsvånda och inget blir köpt (får man önska tillbaka gamla Östtyskland igen?). Nu kan jag däremot köpa musik precis när som helst då det passar mig och när jag kommer på att det är något visst jag skulle vill ha. Då när jag ändå botaniserade i iTunes utbud, förra helgen, så passade jag på att köpa ett album, Queen - Greatest Hits, för strax under sextio pix. Mycket billligt! Och du ska tro att jag har njutit då jag har varit ute och "prommat" i veckan. "We will, we will, rock you..." sjunger Queen i mina öron och jag kan säga att jag, min iPhone och iTunes rockar bra tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar