torsdag, november 27, 2008

- kreativt arbete av min dotter

Jag måste säga att min lilla lintott här hemma har ett kreativt sinne. Jag säger bara, hur många 11-åringar sitter i Adobe Photoshop och skapar egna bilder och collage? Min 11-åring gör i alla fall. Och återigen råder denna "barnsliga" orädsla för att göra fel, precis som med fotograferandet, det som vi vuxna så många gånger lider av. Vi vuxna fokuserar mer på att göra rätt saker på rätt sätt, så rädda att göra fel, enligt vuxna normer och outtalade regler, istället för att göra det som förefaller eller känns rätt. Barn däremot, de bara gör, känner inga hämningar, har ingen rädsla för nyheter eller det okända, utan de gör som de vill, testar och provar. Säkert också därför deras kreativa skapande träffar så rätt, de ser inga hinder, ser inget som säger dem hur det ska vara, utan de bara skapar! Sen kommer vi vuxna och petar och förstör, talar om hur man ska eller bör göra något eller hur något ska se ut och det är verkligen bara vuxna som kan döda ett barns kreativitet!
Vill dela med mig av dotters senaste alster, ett collage av ett antal bilder som hon själv har tagit som hon sedan har sammanfogat till en enda stor bild med hjälp av Photoshop. Hon har gjort ett flertal collage men detta är det senast gjorda och det tillkom så sent som i helgen. Se själv resultatet här nedanför. Visst är det fint! Jag kan inte låta bli att vara en stolt moder, trots att det stundtals kommer tråk-jobbiga samtal från skolfröken, med tanke på gårdagens inlägg! :-)

(Klicka på bilden för att se en större version.)

2 kommentarer:

  1. Fy för den slår det mesta. Får jag sno den och lägga ut på min blogg???
    Kram
    /L

    SvaraRadera
  2. Visst är hon duktig, min lilla lintott!

    SvaraRadera