tisdag, november 04, 2008

- tur att det avgörs i natt

Ja, verkligen tur att valet i USA avgörs inatt! Jag är så trött på att höra orden USA och val i samma mening! Suck! Jo, jag vet att många påstår att valet i USA påverkar resten av världen, men please, jag orkar inte riktigt bry mig. Därmed inte sagt att jag är mindre vetande eller inskränkt på något sätt, men ibland kan det bli lite för mycket av det hela. Alltid ska detta stora land i väst få lov att breda ut sig, eller rättare sagt vi andra länder tillåter detta land att få ta så stor plats. Jag har egentligen inget emot USA, men det är definitivt inte det-ultimata-landet, i mina ögon.
Som det ser ut nu förefaller vinstlotten tillfalla Obama, vilket betyder att det för första gången någonsin kommer att sitta en färgad man på presidentstolen i Vita Huset och bestämma. Wow! Det vore ju i och för sig coolt!


Men om Obama kommer att göra det bättre för amerikaner i synnerhet och världen i allmänhet, ja, det har jag inte riktigt satt mig in i. Det får tiden utvisa, för inte tänker jag damma av min kristallkula och se in i framtiden i den inte... för tänk, det kanske leder till att jag i förlängningen startar nya häxförföljelser i modern tid!! Ti-hi-fniss!!
Fast visst hade det varit på tiden att i dessa USA-val-dagar starta någon form av kvinno-upprop... Varför? Jo, hörde häromdagen att i USA är det fortfarande svårt för kvinnor att kombinera småbarn och arbete. Vilket slutar med att de får stanna hemma med barnen under den tiden barnen är små. Suck! Och detta land ska anses vara modernt. Ovanpå detta så är det inte bättre ställt vad det gäller jämlikheten för föräldraansvaret eftersom pappaledighet, ja, det vet man inte riktigt vad det är. Vill pappor vara hemma med sina barn, ja, då får de snällt ta ut semester. Ohhps!! Ibland påminns jag abrupt om hur bra jag har det som bor i Sverige, vilket valet i USA trots allt fick mig att bli medveten om. Tänk om vi alla kunde lära oss att uppskatta vårt svenska system med goda försök till jämlikhet lite mer och lite oftare. Kanske borde vi införa en form av dag med temat "vad-vi-har-det-bra-i-sverige-ändå".. Men vänta här nu, har vi inte detta redan, tycker jag får en känsla av det....? Hm.. tror jag har det... tror att just denna dag infaller den 6 juni och är till och med numera en helgdag, röd dag och man är ledig från jobbet. Fast inte firar vi vår nationaldag på något värdigt sätt där vi verkligen glädjs över hur bra vi har det. Men vem vet.. med den tiden blir kanske vi svenskar lika stora patrioter som norrmännen då de firar sin 17:e maj. Man ska aldrig sluta förvåna sig och alltid hoppas på det positiva.

2 kommentarer:

  1. Men hallå!
    Du är igång igen. Både med springa och blogga. Kul!
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Tack, ska du ha, min vän! Jo, nu ska jag väl förhoppningsvis bli bättre på att hålla min lilla blogg levande. Kanske får jag extra energi och ork av springandet! Man ska aldrig sluta förvåna sig! :-)

    SvaraRadera