lördag, november 29, 2008

- ny träningsmetod

Jag har ju inte kunnat springa på evigheter, vilket känns otroligt tråkigt. För mig betyder löpningen så mycket mer än bara att springa, att motionera, det ger mig även tid för meditation och återhämtning, ett sätt att rensa hjärnan, en stund för mig själv med bara mig och mina tankar, låta kroppen kämpa och streta....
Varför har då inte jag kunnat springa? Jo, av någon anledning får jag så ofattbart ont i mina vader, skenben, ankel, det smärtar i hela underbenet helt enkelt, men främst på framsidan. Förstår ej varför. Och det är inte samma ben varje gång, utan ibland är det det högra och ibland det vänstra. Det gör stundtals så ont att jag knappt kan stå på benen och helst vill jag bara gråta av smärta! Denna smärta kan även uppstå om jag går i riktigt rask takt, ja, så där snabbt så man flåsar och får upp ordentlig puls.
Försöker trots spring-nederlaget ändå röra på mig och detta gör jag tillsammans med en god väninna då vi är ute och går i rask takt. Det blir inte så ofta eftersom vi gör det endast den veckan som min väninna är barnledig och då tar vi en "prommis" bara två gånger. Så jag måste erkänna att jag har verkligen blivit försoffad! Visst att jag numera går till kontoret de dagar jag sitter där och även oftast går om det är så att jag ska till kunder inom Malmö. Men det är ju inte riktigt samma sak som att springa eller att ta en riktig power-walk på ledig tid.
Men nu ser ni, nu har jag köpt en liten träningssak som jag kan ha hemma! Undersökte först vad månadskort på gym kostar, men kom fram till att det är för dyrt i relation till att jag skulle kanske gå 2 gånger i veckan och skulle bara vilja använda vissa redskap, exempelvis en stepmaskin. Min chef var i och för sig beredd att betala årskostnaden på ca 5000 kronor, på det gymmet som ska öppna här i krokarna där jag bor, men jag tyckte det var för mycket pengar. Så istället inhandlade jag idag helt enkelt en liten mini-step-maskin, en så kallad "Twist & Shape, multiriktad trappmaskin"! Se bara på underverket här på bilden bredvid. Den är liten och nätt och står därför inte i vägen när det står framme, men även lätt att ställa undan. Denna har jag nu tänkt att stå och steppa på i princip varje dag, nja, i varje fall varannan dag.
Enligt informationen om denna lilla träningsmaskin så "stärker och formar man höfter, stuss och lår samtidigt som man bränner bort oönskad vikt". Visst låter det där förträffligt?! Jag får bara hoppas att jag inte gått på en bluff... Och jag hoppas innerligt att jag inte får ont i mina underben av denna typ av träning. Jag måste ju träna min kropp på något sätt annars slutar jag definitivt som en riktig "svullo" nu när jag inte längre röker. För det känns inte kul att känna varje kilo som lägger sig runt om på min kropp. Dessa kilo gör ju inte precis att jag blir glad och lycklig, utan jag känner mig snarare deppig och ledsen, men framförallt känner jag mig stor och klumpig... Absolut ingen rolig känsla, varken psykiskt eller fyskiskt! Men kanske med hjälp av denna stepmaskin så kan jag lyckas förbränna några kalorier varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar