måndag, januari 26, 2009

- slå ett slag för P3 Dokumentär

Som ni vet så brukar jag vara ute och promenera i min ensamhet nu när mina ben inte längre tycker om att jag springer (fy, på dem!). Men helt ensam är jag ju i ärlighetens namn inte. Varje promenad jag gör utan mänskligt sällskap av kött och blod har jag istället valt att ha sällskap av röster som pratar och berättar saker för mig via min iPod i iPhone:en. Jag är inte så mycket för att alla gånger lyssna på musik då jag är ute och går utan tycker det känns både trevligare och intressantare att ha någon där inne i öronen som berättar saker för mig.
Av en händelse, då jag botaniserade i iTunes, upptäckte jag att man kan prenumerera på radioprogram från Sveriges Radio. Såklart, som den "nyhets- och dokumentär vältrande" person som jag är, fastnade jag direkt för "P3 Dokumentär". Sedan denna upptäckt och då jag har varit iväg på mina promenader, så har jag lärt mig så mycket nytt. Även de dagar jag har haft tvättdag och stått i tvättstugan och hängt och vikt tvätt har jag passat på att förkovra mig, och lyssnat på ett bra inslag från radioprogrammet. Bara för att nämna några av alla dokumentärer som jag lyssnat på, så vet jag numera äntligen bakgrunden till eller lite mer om Flygplanskapningen på Bulltofta, IB-affären, Bordellhärvan, Kårhusockupationen, Raul Wallenberg, Åmselemorden, Raset i Tuve, den försvunna DC3:an, Tvångssteriliseringen, Dagmar Hagelin mm mm...
De flesta av de nämnda händelserna inträffade innan jag var född eller när jag fortfarande var ett barn och därför har jag inte alltid haft en så bra uppfattning om vad det egentligen har rört sig om. Men nu har jag täppt till de kunskapsluckorna och detta bara tack vara små nedladdningsbara filer från Sveriges Radio!
Jag är ju trots allt en person som ständigt törstar efter mer kunskap och är ytterst nyfiken på allt som sker i min omgivning. Kan inte låta bli att fråga en massa när jag hamnar i för mig outforskade och okända marker. Ta bara exemplet i förra veckan då jag var hos en av mina kunder, Banverket. Ja, då var jag bara tvungen att få lära mig mer om ansvarsfrågan vid förseningar och mindre "haverier", men även hur man övervakar ett sånt stort transportnät som faktiskt vårt svenska järnvägsnät utgör. Mannen som jag satt hos för att utföra min installation av bildarkivlösning var informatör hos Banverket och kunde därför ge mig adekvata svar på alla mina frågor. Han till och med lovade mig, att om jag vid tillfälle har tid och möjlighet så ville han gärna visa mig ledningscentralen här i Malmö. Oj, oj... ett sånt erbjudande får mig att bli som ett 5-årigt barn på julafton och jag ser framför mig ett stort manöverbord fullt med knappar och lysande och blinkande lampor och därtill ett flertal tillhörande datorskärmar med någon form av indikation om och bild av var alla tåg i rörelse befinner sig! Vilket himmelrike! Ja, ja, i alla fall just den här personliga läggningen eller utvecklade egenskapen hos mig att vara nyfiken och frågvis har säkerligen format mig till att bli den allmänbildade person som jag själv anser mig vara.
Jag kan inte nog lovorda Sveriges Radio och deras "givmildhet" att låta oss lyssnare få ta del av radioprogram på ett så bra sätt som med nedladdningsbara mp3-filer. Det är egentligen fantastiskt att jag som lyssnar ges möjlighet att lyssna på ett radioprogram när jag har tid och möjlighet. Visst kan man se det som ett bevis på ödmjukhet inför sina lyssnare från Sveriges Radios sida?!
Jag har sedan länge laddat ner sommarpratarna och lyssnat på dem långt mycket senare då det har passat mig och ni ska inte tro annat än att jag har lärt mig så mycket av att få ta del av andra människors tankar och resonemang. Att få lyssna på en annan persons tankar och erfarenhet breddar ju även min syn på saker och ting.
Därför vill jag nu uppmana er alla att genast surfa in på Sveriges Radio:s hemsida och leta upp alla de radioprogram som ni skulle vilja ladda ner till er iPod eller mp3-spelare. Ta en lång promenad och njut av vad andra har att berätta för er! Är det just program från "P3 Dokumentär" ni vill hämta så kan ni klicka här.
Och till er som använder er av iTunes så klicka på "iTunes Store" och på startsidan letar ni upp "Top Podcast" och där hittar ni möjligheten att tanka ner olika radioprogram utgivna av Sveriges Radio. Och ni kommer att se att just "P3 Dokumentär" toppar listan, vilket är alldeles förklarligt, enligt mig.
Heja Sveriges Radio!!! :-) Mer sånt här till folket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar