tisdag, januari 27, 2009

- mödomshinna som inte finns

Nu har jag haft förmånen att lyssna på ännu ett program från "P3 Dokumentär" och denna gång föll valet på "Myten om mödomshinnan" som sändes redan 2007. Programmet var både ur ett kvinnligt OCH manligt perspektiv ytterst intressant, även om jag kan tänka mig att en del inslag säkert kan upplevas som provocerande för en del, och då främst män.
Jag ska erkänna att jag personligen aldrig har haft några djupare funderingar om det här med mödomshinnan i vuxen ålder. Visst berörde jag och mina tjejkompisar ämnet "mödomshinna" vid något tillfälle då vi var i tonåren, men jag kan inte minnas att vi någonsin analyserade detta fenomen djupare. Utan det var mest ett konstaterande att det fanns något som hette mödomshinna och finns som en "vävnadskrans" i mynningen av slidan och denna sk hinna, spricker då man har sex första gången och därför kan det blöda lite. Eftersom detta inte har varit något viktigt för mig har jag heller aldrig funderat om mödomshinnan verkligen existerar som en fysiskt vävnadsdel av slidan.
Så här efter att ha lyssnat på programmet, så väcks en massa tankar i min hjärna och återigen slås jag av hur man i alla tider använt olika föreställningar och direkta påhitt för att kuva både kvinnor och män. Just i fallet med mödomshinnan så har det varit männens behov av att kuva eller kontrollera kvinnorna. Om man kan hävda att det finns en mödomshinna som brister vid första samlaget och samtidigt hävda att kvinnan är mer jungfrulig (som exempelvis jungfru Maria) om hon inte har haft sex innan äktenskapet och kan bevisa detta genom blod på lakanet första natten som gift kvinna, ja, då är det ju ett otroligt effektivt kontrollverktyg.
Men det visar sig att det inte finns någon mödomshinna egentligen, men trots detta har det alltid hävdats att den finns och hävdas fortfarande än idag att den finns. Detta är för mig ett ovärdigt sätt att kontrollera kvinnan, ett verkligt förtryck. För varför ska en kvinna anses som "bättre" om hon är oskuld vid äktenskapets start än då hon haft sex innan hon gifter sig? Vem vinner på detta och till vilken nytta? En tes nämndes i programmet och det är för att kvinnan då inte på något sätt kan avslöja hur bra/dålig mannen är som älskare... Intressant vinkling!? Och varför ska en kvinna egentligen behöva bevisa sin oskuld då inte en man måste göra det? Inte vidare jämlikt!
Det som är värst är ju trots allt att mödomshinnan fortfarande existerar hos vissa grupper och till och med används än idag som ett kontrollverktyg. Vilket i sin förlängning leder till att unga kvinnor betalar för att en plastikkirurg ska utföra ett ingrepp i deras slida, att en läkare ska skapa en vävnad som egentligen inte finns! Ingreppet görs bara på grund av rädsla, en rädsla från kvinnornas sida om att de ska ertappas med att inte vara oskulder på bröllopsnatten, bara för att behaga mannen och hans behov av att få "äga" en oskuld. Men även för att andra personer i deras omgivning inte ska få för sig att de inte är "fina" flickor och har tillåtit sig att ha sex med en man innan äktenskapet.
När ska synen på det här med att "fina" flickor håller på sig och definitivt inte har sex och när de väl har det så ger de sig inte hän försvinna. Det är inte sånt som bara "lössläppta" kvinnor sysslar med, utan faktiskt även "fina" flickor, men här råder en form av kvinnlig skenhelighet. Vi vill även inom kvinnorgrupper framställas som finare än andra och uppföra oss dygdigare än vissa! Personligen tror jag att synsättet på kvinnan och hennes sexliv bara kan förändras av oss kvinnor själva. Vi kvinnor måste sluta att prata skit om andra kvinnor som väljer att leva ut sitt sexliv, som väljer att klä sig sexigt eller utmanande. Vi har ingen rättighet att se ner på dem och vi måste definitivt reagera starkt då vi hör att samhället försöker racka ner på oss kvinnor, exempelvis i domstolar då man ska döma i våldtäktsmål. Det ska inte få vara relevant hur många män den våldtagna kvinnan haft sex med tidigare eller hur hon var klädd. Det ser jag bara som en förlängning av det kontrollbehov som gömmer sig i att hävda ett mödomshinnan existerar och kvinnan ska blöda vid första samlagstillfället.
Myten om mödomshinnan väcker så många fler tankar än bara om den existerar eller inte. Jag vill verkligen uppmana dig att ladda ner programmet och själv lyssna och på så sätt bilda din egen uppfattning om denna fråga och vad den leder till i sin förlängning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar