fredag, juni 20, 2008

- På kurs i Oslo med sex datahackers

Midsommarafton är här och jag måste erkänna att jag egentligen inte har någon större lust att fira, känner mig bara trött och sliten. Åkte ju till Oslo i söndags för att vara på en kurs måndag och tisdag. Det var min första gång i Oslo och Norge. Jag måste erkänna att jag inte blev överdrivet imponerad av denna norska huvudstad... Jämför man med Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm så upplevde jag Oslo som sjaskigt, slitet, rörigt... helt enkelt inte allt för inbjudande. Roligaste kommentaren kom ändå från kvinnan i affären på Oslos Sentralstasjion då jag skulle köpa en karta för att hitta till hotellet. Frågade henne vilken utgång jag skulle välja för att komma till en viss gata. Då visade hon mig detta och jag konstaterade att då skulle jag komma ut på paradgatan Karl Johans gate. Hennes kommentar till detta var: "Det är ingen paradgata idag! Där finns bara tiggare och afrikanska horor!!!" Roligt uttalande till en förstagångsturist i Oslo! Jag lovade henne att kryssa mellan dem!
Kursen var förvisso trevlig. Det var jag och sex riktiga data-hackers-nördar från olika delar av världen av det manliga könet. Vi representerade alla ett eget land, Sverige (det var jag det), Norge, Kroation, Sydafrika (som ursprungligen var från England), Grekland, Thailand (han var förvisso ursprungligen från Sverige) och England (som egentligen kom från Polen). Trevliga var de allihopa och kul hade vi. Men trevligast och mest skämtsam var ändå snubben från Sydafrika. Tillsammans med honom hade jag många skratt. Även den svenska killen bosatt i Thalland var en mysig typ. Ibland kan jag önska att jag vore yngre... Lite "smartare" blev jag trots allt efter två dagars kurs. Men någon datakods-knackare kommer jag aldrig att bli. Har inte tålamod för sådant.
Tillbaka till att det är midsommarafton. Borde egentligen samla ihop mig för att inhandla den traditionella midsommarmaten, om jag nu lyckas med att dra min dotter bort från datorn.... Som vanligt är jag inte så väl förberedd. Ett år inhandlade jag faktiskt all maten för midsommar på Statoil, men det var långt innan min dotter föddes. Det enda Statoil inte hade var dill, men det gick bra att koka potatisen utan dill också. :-) Egentligen är det mest för min dotters skull som jag upprätthåller det här med midsommar. När jag inte har en hel familj - mamma-pappa-barn - så känns det inte för mig som så viktigt med midsommar. När man är i min ålder förefaller midsommar mer vara en familjegrej. Nähä, dags för hopsamling. Ha en himla skön midsommar!

1 kommentar:

  1. Men hej.
    Vad fin din blev.
    Min e i alla fall inte grå längre. Men inte helt nöjd är jag. Oavsett är jag nöjd nu och när lusten kommer på så ändra och trixar jag.
    Ha en skön dag.
    Nu när du är inne i denna värld kan jag lika bra introducera dig till en av Sveriges mest lästa bloggar http://www.hanky.se/LindaRosing
    Enjoy.
    Kram

    SvaraRadera